Que el CF Reus Deportiu competeixi enguany a la categoria de plata comportarà un impacte econòmic a la ciutat de 5.172.937 euros. És una de les principals dades extretes de l'estudi que ha fet la Cambra de Comerç de Reus i que ha estat presentat aquest dimarts. La metodologia emprada se sustenta en el càlcul de quatre factors determinants: Efecte directe, indirecte, de transferència de pressupost i mediàtic.
Pel que fa a l'efecte directe, l'estudi calcula una dada estimada de 3.500 espectadors per partit a l'Estadi Municipal. Un 74% correspondrien a abonats, un 10% a invitacions i passis de cortesia i un 16% a càrrec directe d'espectadors que no són abonats. D'aquests últims, es calcula que el 40% procedeixen de poblacions que no són Reus ni la seva àrea de proximitat. Aquest fet suposarà una mitjana de 230 espectadors de fora de la ciutat, amb un total de 4.830 assistents de fora vila durant la temporada.
Del nombre d'assistents forans -entre integrants de la plantilla rival, àrbitres, periodistes i aficionats- destaca que com a mínim un 15% pernocta una nit a la ciutat amfitriona del partit. D'aquesta forma, s'estima que els ingressos dels hotels per temporada són de 289.850 euros. Pel que fa a restauració, un dels altres sectors beneficiats per l'afluència d'aficionats i professionals, generarà una despesa de 108.570 euros. Pel que fa a comerç, bars, cafeteria i transport, l'estudi distingeix els partits celebrats en dia laborable dels disputats en diumenge. L'estimació de les despeses d'un encontre que no sigui diumenge serà de 143.520 euros, mentre que en festiu, 49.680. D'aquesta forma, s'estima que el resum d'ingressos per temporada per assistència forana és de 621.776 euros.
L'impacte dels seguidors locals
L'afluència més gran d'aficionats per l'ascens a Segona del club local també té la seva repercussió en l'impacte econòmic. Així, la despesa total dels seguidors locals serà de 589.785 euros.
L'efecte indirecte mesura l'increment generat per la despesa més gran directa, calculada sobre l'economia de la demarcació. Aquest té també repercussió en altres branques productives. L'estudi va recórrer al model inpunt-output, que estudia les relacions de dependència entre les diferents unitats de producció d'un territori, i l'import generat és de 280.234 euros.
En referència a l'efecte transferència del pressupost, el de l'actual temporada ascendeix a 5.500.000 euros, un increment de 2,9 milions d'euros respecte al de la passada temporada. A més, tal com assegura l'estudi de la Cambra de Comerç, totes les partides d'ingressos es veurien substancialment incrementades. El càlcul de l'impacte de l'efecte de transferència del pressupost s'obté aplicant el 20% al resultat de la diferència entre el pressupost del club a Segona Divisió i a Segona Divisió, una xifra que dóna el resultat de 580.800 euros.
Pel que fa l'efecte mediàtic, l'estudi ha tingut com a referència el cas de la SD Eibar, de Primera Divisió. Segons un estudi realitzat per Kantar Media, en el primer trimestre del 2016 només en premsa escrita s'han recollit 2.279 notícies del club basc, amb un impacte d'audiència de 976.668.000. Segons la Cambra, resulta complicat calcular l'efecte mediàtic, a causa de les nombroses variables que el condicionen. Tot i això, s'estima que sigui al voltant de 3.101.142 euros.
Generar oportunitats amb empreses del territori
Pel president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà, l'ascens del CF Reus és una gran oportunitat "pel que pot representar per a les empreses de la ciutat i del territori". Sanromà ha anunciat que la setmana passada el club reusenc i la corporació van iniciar contractes per treballar conjuntament per tal de relacionar empreses de la zona amb altres de l'Estat espanyol per "generar sinergies". "És un bon trampolí i ja hem començat a treballar en aquesta direcció", ha expressat el president de la Cambra.
En la mateixa línia s'ha manifestat el president del CF Reus, Xavier Llastarri, el qual ha reconegut que "hi ha un ventall d'oportunitats més enllà de l'àmbit esportiu". Llastarri ha afegit que, encara, molta gent "no és conscient d'aquest fet".
Per la seva banda, el màxim accionista del CF Reus Deportiu, Joan Oliver, ha explicat que en tres anys hi ha hagut una inversió de 5 milions d'euros, "i per ara ens n'estem sortint". "El futbol és un negoci, i no només de recursos financers, sinó també d'altres elements intangibles", ha expressat Joan Oliver. A més, el representant de l'entitat ha reconegut que les xifres són importants, però que cal anar més enllà i "saber aprofitar els efectes de l'ascens del CF Reus". El regidor d'Esports de l'Ajuntament de Reus, ha reafirmat el compromís del consistori amb l'equip reusenc.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics