Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Carlos Roda: 'L’atractiu del vi és una bona oportunitat per generar nous projectes vinculats al turisme'

17 de Juliol de 2014, per Redacció
  • Carlos Roda

    Cedida

Com descriuria la funció i objectius de Pimec Priorat?

PIMEC Priorat forma part de PIMEC i participa de tota l’acció patronal i empresarial del país. Per tant, realitza una funció d’aproximació, suport a les empreses de territori, tant des del punt de vista institucional, com des del punt de vista de serveis i acords.

Quin és el perfil tipus de l’empresa associada a la seva organització?

El perfil majoritari d’empresa al Priorat és la microempresa, per tant, la majoria de socis de PIMEC a la comarca són autònoms o micro empreses, que s’organitzen a través de cooperatives o d’organitzacions sectorials. En alguns casos és l’entitat la que forma part de PIMEC.

En la seva opinió, en quin moment es troba l’economia prioratina?

L’economia prioratina, malgrat que les magnituds macroeconòmiques assenyalen una lleugera recuperació econòmica, la percepció i les dades que tenim indiquen que al Priorat hi ha un estancament o una certa davallada. Considerem que igual que els efectes de la crisi econòmica es van notar més tard a la comarca, també trigaran més en notar-se els efectes de la recuperació, tant en termes de generació d’ocupació, com en termes de recuperació d’activitat econòmica.

La percepció de fora del Priorat és que l’economia de la comarca es basa principalment en el món del vi. És això cert? Quin és el pes real del vi en el conjunt i quina és la fotografia real del panorama empresarial de la comarca?

La percepció i la realitat és que tenim una indústria agroalimentària molt potent, independentment si oli o vi, però malgrat això, que va motivar una anterior revolució empresarial a la comarca, avui és majoritari un sector com el de serveis que molts cops és interdependent amb el primer, igual que amb el sector primari. Això vol dir que l’atractivitat que s’ha generat al Priorat, a través del món del vi, és una bona oportunitat empresarial per desenvolupar projectes vinculats al turisme (enoturisme) i activitats complementàries (esportives, comerç…)

Quines són les dificultats principals que es troba el petit i mitjà empresari prioratí a l’hora de crear ocupació i créixer empresarialment?

L’empresari prioratí comparteix la problemàtica de la resta del país i la que se situa entorn el finançament, la morositat, manca d’ajudes a l’ocupació i incertesa dels mercats, que no generen la confiança per contractar.

Quines mesures creu que caldria adoptar el petit i mitjà empresari prioratí a l’hora de crear ocupació i créixer empresarialment?

Tenint en compte l’anterior resposta i sent conscients que ens trobem en una de les comarques amb més emprenedors per densitat de població del país, creiem que per desenvolupar una bona indústria de serveis caldria implantar mesures que facilitessin l’inici d’activitats (tràmits administratius), ajuts a l’accés de lloguer de locals de negoci, formació i contractació dual per a joves i aturats, millorar de les infraestructures energètiques i de comunicació i, finalment, una àmplia campanya de promoció de tots els actius de la comarca.

Les mesures que sovint beneficien la gran empresa (multinacional, gran indústria, etc.) són també favorables a la petita i mitjana empresa?

Normalment les novetats legislatives no tenen en compte que van adreçades  tant a grans empreses com a petites i mitjanes. Això comporta que les conseqüències d’una nova normativa siguin pitjors per una pime. És per aquest motiu que des de PIMEC, d’acord amb les polítiques europees, volem que s’implanti ja al nostre país la doctrina de “Small Business Act”, que té per objectiu el compromís del legislador de “pensar en petit” quan s’aprova una nova norma. A tall d’exemple, podem esmentar que la reforma fiscal no preveu la mateixa reducció d’impostos per les grans empreses que per les pimes, resultant un tracte desfavorable per aquestes últimes.

Senten sovint dificultats per competir amb la gran empresa a l’hora de fer sentir la seva veu davant poders polítics?

A Catalunya, tant la gran empresa com la petita i mitjana té interlocució davant el seu govern i l’acció institucional és continuada davant les diferents administracions, per donar a conèixer les reclamacions i necessitats empresarials. Al conjunt de l’estat espanyol tenim la sensació que només s’atén a la interlocució de les gran empreses, excloent-ne la representació real de les pimes i resultant-ne clarament perjudicades.

Les apostes que sovint es fan des de les grans ciutats i la costa daurada (especialment casos com el de BCN World) són compatibles amb el desenvolupament sostenible que es predica des del Priorat?

Sí, són compatibles sempre que el Priorat sigui capaç de potenciar un model de qualitat i excel·lència que el diferencií d’un model de masses, de platja i sol, etc. Per això, PIMEC Priorat va signar els compromisos de la carta del Paisatge i en aquests moments s’està tramitant el suport i l’adhesió a la Declaració de la UNESCO de Patrimoni Mundial, que està impulsant l’Associació Prioritat, a la qual esperem adherir-nos pròximament.

Finalment, quin futur a mitjà termini s’albira per l’economia prioratina?

Creiem que el Priorat té molt futur sempre i quan es respectin els estàndards de qualitat i servei que es deriven dels seus propis valors paisatgístics, agroalimentaris, històrics, urbanístics, humans i culturals. Això vol dir que cal potenciar i desenvolupar un teixit empresarial, ja present o de futurs emprenedors, que estiguin preparats per portar el Priorat a l’exterior (productes i comercialització) o bé per fer venir el món al Priorat (promoció en els mercats externs i afluència turística).

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics