Dilluns, 25 de Novembre de 2024

Un refresc d’allò més saludable

Prokey Drinks és el mereixedor del segon guardó dels Premis Reus Empresa 2015

14 de Novembre de 2015, per Elisabet Soler
  • Albert Hurtado i Medir Vilà, amb cultiu de quefir d'aigua a les mans

    Elisabet Soler

  • Recreació virtual del refresc de Prokey Drinks

     

Albert Hurtado i Medir Vilà, emprenedors dels Pallaresos (Tarragonès) i Valls (Alt Camp), respectivament, són els fundadors de Prokey Drinks, el segon projecte guardonat pels Premis Reus Empresa 2015. El seu projecte, que neix amb l’objectiu de comercialitzar un refresc natural i baix en sucre totalment ecològic, rebrà una dotació econòmica de 2.000 euros, a més de descomptes atractius en cas que es vulguin instal·lar a Redessa. L’entrega dels premis als tres projectes guardonats, Etecnic movilidad eléctrica, Prokey Drinks i Place to plug, tindrà lloc en la jornada ‘Ocupa’t i emprèn’ que se celebrarà el pròxim 19 de novembre a la Fira de Reus (per inscriure’s, en aquest enllaç).

El quefir d’aigua, la base de la beguda

Prokey Drinks ha estat creada amb l’objectiu d’industrialitzar i portar al mercat un procés artesà: el quefir d’aigua. Tal com explica Hurtado, doctor en bioquímica, “el quefir d’aigua és una mescla de bacteris i llevats que converteixen l’aliment que hi posis en subproducte del seu metabolisme i, a part, romanen vius dins el producte final”. Hurtado exposa que el cultiu de quefir d’aigua és molt semblant al de la llet, que és més conegut, tot i que no és exactament el mateix: “Poses el cultiu en contacte amb aigua, sucre i alguns compostos que necessita per sobreviure, es menja aquest sucre i el que queda són vitamines i altres productes del seu metabolisme que són beneficiosos”. El resultat: un refresc amb bon gust, saludable, i amb una baixa quantitat de sucre.

Després d’haver fet quefir d’aigua artesanalment a casa i consumir-ne molt durant l’estiu, Albert Hurtado va preguntar-se perquè aquest producte no estava al mercat. “En fer una cerca vaig veure que no existia res a Espanya, a Europa hi havia algun intent de fer un producte semblant i en canvi a EEUU existien tres o quatre petites empreses en funcionament que feien productes similars –explica el doctor en bioquímica-. Vaig veure que era un model de negoci que si estava funcionant a un altre país, podia funcionar aquí”. En aquell moment, Hurtado es va posar en contacte amb en Medir Vilà, que havia realitzat el Màster en Administració d’Empreses de la URV, per tal que portés la part executiva de l’empresa. Junts, van formar l’equip de Prokey Drinks.

Un producte isotònic amb baixa quantitat de sucre

El refresc creat per aquests dos emprenedors volen que sigui un “reconstituent i rehidratant després de fer esport, tot i que és de consum habitual”, tal com afirma Vilà. El defineixen com un producte refrescant i isotònic que tan sols té un 2% de sucre. “És bo de sabor, per la qual cosa no és necessari afegir-hi edulcorants i això és un avantatge respecte a totes les begudes que hi ha al mercat”, exposa Hurtado. Les propietats saludables que té el quefir d’aigua, i per tant Prokey Drinks, és el fet de ser una beguda probiòtica, per la qual cosa aporta microorganismes a la flora intestinal, en un consum periòdic ajuda a regular els nivells de colesterol i potencia el sistema immunitari.

Els fundadors de Prokey Drinks volen iniciar la comercialització del refresc amb almenys tres gustos diferents. “El quefir d’aigua es pot barrejar amb sucs de fruita o altres concentrats, com infusions, per la qual cosa podem fer variants del refresc amb les mateixes propietats però amb diferents gustos per arribar a més públic”, afirma Vilà. Els gustos que tenen pensat treure al mercat són el natural, el d’infusió de menta i gingebre i el de taronja o llimona.

Vilà afegeix que la “gràcia del producte és que tindrà certificat ecològic, que potser aquí a Espanya és apreciat com a valor afegit però a la resta d’Europa és realment molt apreciat”. El seu mercat objectiu és Espanya, tot i que després de produir al territori volen créixer al voltant d’Europa, sobretot a la part nord, en països com Dinamarca, Suècia o Alemanya.

La comercialització del Prokey Drinks s’iniciarà de forma online a principis del 2016

El producte es podrà obtenir a través de tres canals de distribució. En primer lloc es podran fer comandes per Internet a través de la seva pàgina web. En segon lloc es posarà a la venda en supermercats i botigues de productes ecològics, ja que els clients solen estar familiaritzats amb aquest tipus de processos naturals. La idea dels emprenedors és poder portar-ho més endavant a les grans superfícies.

Volem començar a una escala relativament assumible, perquè quan vas a una gran distribució et demanen un milió de litres al mes, cosa que requereix una inversió molt forta per començar –assegura Vilà-. Veurem com evoluciona el producte en la venda online i en supermercats ecològics i un cop tinguem un cert volum inicial i freqüent, desenvoluparem la cadena de distribució a altres punts més amplis”.

En aquests moments l’empresa es troba en fase de constitució, ja que el fet de voler industrialitzar un procés artesanal “té les seves dificultats tècniques”. Així ho relata Hurtado: “Sabem que a petita escala funciona bé i tenim el producte final que volem, però aquests dies hem d’anar a fase industrial i fins que no estem segurs que funciona i és reproduïble, no podrem comercialitzar-lo”. El producte es posarà al mercat cap a inicis del 2016 amb les primeres mostres ja fetes a indústria. El premi rebut, una dotació econòmica de 2.000 euros, es destinarà a una inversió inicial forta en màrqueting per fer la venda online.

L’exportació, una possibilitat en el futur

Pel que fa a la visió del futur, els emprenedors tenen pensat observar si hi ha demanda en vendes online per reunir-se amb els majoristes de producte ecològic i decidir quin volum d’inversió fer en cas que vulguin tenir fàbrica pròpia. “Si el producte no té demanda i és massa innovador pel nostre mercat, haurem de decidir si el portem a un altre país o ho deixem córrer fins que el mercat estigui preparat”, exposa Hurtado.

La idea és provar si funciona a l’Estat i depenent de la reacció i els costos d’exportació, els emprenedors buscarien exportar-lo. Una altra possibilitat és obrir una planta a un altre país en cas que vegin que els surt a compte. “Tot depèn de com evolucioni el mercat i els primers sis mesos d’industrialització”, conclou Medir Vilà.

Els emprenedors es mostren molt satisfets pel guardó amb què ha estat reconegut el seu projecte. “És un aval a la feina que hem estat fent els cinc mesos que hi hem estat treballant –expressa Hurtado-. Que el jurat triï entre seixanta empreses una start-up que encara és incipient i que el producte ni tan sols està acabat ni en fase de comercialització, és un aval per continuar”. A més, els fundadors de Prokey Drinks valoren la possibilitat d’instal·lar-se a Redessa en el moment que s’hagin constituït i els sorgeixi la necessitat de tenir una oficina.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital prokey Drinks

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics