El govern de Vilafranca del Penedès s'aferra a l'aturada de trens regionals com a motiu principal per construir l'intercanviador d'alta velocitat amb la xarxa convencional a la Granada en lloc de l'Arboç (Baix Penedès). Aquest dimarts, l'alcalde Pere Regull i el primer tinent d'alcalde Francisco Romero han assegurat que les al·legacions conjuntes presentades amb la Generalitat, Tarragona i Reus faran que Foment els doni la raó. Tot i que Regull ha reconegut que l'aturada de trens regionals és un projecte posterior a la construcció de l'intercanviador, ha insistit que poder acollir els combois que circulin entre Tarragona i Barcelona beneficiaria tota la zona del gran Penedès, l'Anoia i també part del Bages.
Regull ha qualificat l'intercanviador a la Granada com a opció guanyadora pel volum de ciutadans que se'n podrien beneficiar a llarg termini, i s'ha mostrat esperançat en que fer aquesta obra a l'Alt Penedès els permetrà continuar treballant per aconseguir que els trens regionals s'aturin al municipi a mitjà termini. La intenció del consistori és poder adaptar l'estació de Rodalies actual per acollir aquests trens, sense haver de construir cap gran infraestructura des de zero.
Així, Pere Regull ha recordat que l'intercanviador permetria que els trens regionals que ara circulen entre Tarragona i Barcelona per la costa poguessin fer-ho per l'interior, recorrent per vies d'alta velocitat entre la Granada i la capital catalana. Abans del canvi de vies, es podrien aturar a Vilafranca, que quedaria situada a 25 minuts aproximats de les dues capitals de província. Si l'intercanviador es fes a l'Arboç, però, els trens entrarien a la via ràpida a l'altura del Baix Penedès i Vilafranca perdria qualsevol opció de parada.
Ubicar l'intercanviador a la Granada i poder disposar de l'aturada de trens regionals permetria posar l'Alt Penedès de cara al sud, segons Pere Regull. En aquest sentit, ha defensat que aquesta doble obra faria que Tarragona guanyés una comarca, ja que ha assegurat que els penedesencs optarien per utilitzar serveis d'aquesta altra província. Alhora, també ha afirmat que seria una opció que podrien utilitzar els veïns del Garraf, l'Anoia i part del Bages.
Construir l'intercanviador entre l'alta velocitat i la xarxa ferroviària convencional suposarà una inversió de l'estat espanyol de 30 milions d'euros, que Regull defineix com a obra petita davant la repercussió econòmica i social en què podria revertir. Així, s'ha mostrat convençut a què el Ministeri de Foment es decantarà per la Granada, guiat per l'entesa que hi ha hagut entre Vilafranca, Tarragona, Reus i la Generalitat. Dubto molt que el Ministeri prengui un acord en contra aquestes quatre institucions, ha dit l'alcalde vilafranquí.
De cara al futur a llarg termini, si es consolidés la parada de trens regionals a la capital de l'Alt Penedès, el govern local no llença la tovallola de cara a què Vilafranca es convertís també en punt d'aturada de trens AVE. En aquest cas, Pere Regull no augura si els combois s'aturarien al centre o bé si el municipi hauria d'acollir una parada a les afores. Sigui com sigui, Regull ha defensat la idoneïtat del municipi com a nus de comunicacions per la coincidència de l'AP-7, l'N-340 i la C-15.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics