Divendres, 29 de Març de 2024

El Carrilet: propostes d'abans i ara

Fa quatre anys, es van plantejar una sèrie d'accions al barri i al seu mercat que han anat variant durant el mandat

08 de Maig de 2023, per Marc Busquets
  • Una imatge de veïns al mercat de marxants, al Carrilet

    Reusdigital.cat

És d'esperar que el futur del Carrilet (i en especial, el del mercat del barri) sigui una de les qüestions que més comentin de cara a la campanya electoral que arrencarà aquesta setmana. A les portes de la fi del mandat, el govern que encara encapçala el batlle Carles Pellicer va donar a conèixer la proposta guanyadora d'un concurs d'idees plantejat temps enrere per dissenyar l'anomenada "transformació" del sud del terme, tal com s'hi refereix habitualment ERC i la seva candidata, Noemí Llauradó.

A grans trets, la iniciativa plantejada a l'abril per l'estudi Comas-Pont Arquitectes preveu l'impuls d'un espai polivalent (l'actual mercat), de l'estació d'autobusos i d'un gran edifici cridat a ser un "referent" per a veïns i visitants, i visible des de diversos indrets de la ciutat. És aquest un futur que certament dista del comentat fa quatre anys, per les municipals de 2019

 

Les propostes de 2019

 

Llavors, el Carrilet i el seu mercat van ser objecte de propostes per part d'alguns dels partits que van concórrer a les urnes. D'una banda, i al capdavant de Junts per Reus, Pellicer es va referir a quatre mesures concretes: la construcció d’un nou equipament, la reforma de l’estació d’autobusos, la conversió del carrer de l’escultor Rocamora en un bulevard (quelcom que es manté a la proposta guanyadora del concurs d'idees) i la creació d'una zona verda. L'alcalde va revelar que la proposta s'havia estat treballant durant "un parell d’anys" des del govern, entre la regidoria d’Urbanisme i l’empresa Amersam, tot tenint en compte les recomanacions de l'Institut de Mercats de Barcelona "per revitalitzar la zona". Mesos més tard, el febrer de 2020, es va anunciar el tancament del mercat, tot argumentant-lo (entre altres) en un informe de l'esmentat institut, des d'on es va assenyalar que sense un operador autoservei, l'equipament no seria viable. 

 

Per la campanya de les municipals de 2019, Junts i ERC van fer diverses propostes per al Carrilet

 

Quant a ERC, va englobar la seva proposta per al mercat del barri en la bateria d'accions estratègiques en matèria d'Urbanisme. La llavors número 5 a la llista i fins ara regidora de l'àrea, Marina Berasategui, va voler fer valer en roda de premsa el paper dels mercats com "element de cohesió social" i va instar les parts implicades a garantir que hi hagués "més paradistes", un cop es concretés la reforma prevista. A banda, es va plantejar la ubicació d'un alberg juvenil com a "complement" de l'espai i el seu entorn. La formació va subratllar que l'objectiu era el de "renovar la zona" per fer del Carrilet "l'espai de benvinguda de Reus". Val a dir que la proposta guanyadora del concurs d'idees no precisa quina seria la ubicació de l'alberg, si aquest es construís. 

 

De l'anunci del tancament del mercat a la pròrroga

 

A posteriori, i amb l'anunci del tancament del mercat el febrer de 2020 (plantejat inicialment per al juny de 2021), les paradistes van aconseguir el suport d'una part del veïnat i van iniciar una sèrie de mesures de protesta. Entre altres, van impulsar una recollida de signatures (se'n van aconseguir milers). Fins i tot Cs, que a l'oposició s'havia quedat al marge de determinades qüestions, va exigir al govern que "garantís" la continuïtat de l'activitat per a les professionals amb negoci al mercat. La reacció de l'equip del batlle Pellicer, el gener de 2021, va ser l'anunci d'una pròrroga per a l'equipament per allargar-ne l'obertura fins al juny de 2024

En roda de premsa, Pellicer i Llauradó van exposar que la decisió s'havia pres per "responsabilitat", amb la voluntat de mantenir els llocs de feina de les paradistes en un context tan delicat com va ser el derivat de la pandèmia de la covid-19. En aquella mateixa compareixença, el regidor d'Empresa, Carles Prats, va apuntar que amb tot no es podria "allargar eternament" la vida de l'equipament, tot al·ludint a un informe tècnic on s'assenyalava l'estat "precari" de l'edifici. La proposta guanyadora del concurs d'idees, però, aposta per una intervenció a l'immoble amb la finalitat de reconvertir-lo en un espai polivalent.

 

Un informe tècnic va assenyalar l'estat "precari" del mercat; la proposta guanyadora del concurs d'idees, però, aposta per una intervenció a l'immoble amb la finalitat de reconvertir-lo en un espai polivalent

 

L'estiu de 2021, el govern va presentar les línies mestres del projecte de "transformació" del barri. Aquest preveia la construcció d'equipaments, la reforma de l'estació d'autobusos i l'establiment de zones verdes. Quant al mercat, la vicealcadessa Noemí Llauradó va apuntar que es contemplava obrir un "punt de venda de producte fresc". Finalment, es va anunciar l'impuls d'un procés participatiu obert al veïnat per tal que aquest hi digués la seva. Va ser al setembre, quan s'hi va donar l tret de sortida. Setmanes abans, a l'equador del mandat i en una entrevista a Reusdigital.cat, Berasategui va argumentar que el procés esmentat "avalarà les necessitats de les entitats, dels comerços i dels veïns de l'àrea i de la ciutat. Amb el procés participatiu guanyarem la nova centralitat al sud, i pensem que la manera d'aconseguir que el projecte sigui robust i tingui garanties d'èxit, a termini, és precisament obrint-lo a la ciutadania". També va avançar que del procés en derivaria de la definició "exacta" de les obres que es farien.

 

Procés participatiu, compra d'una nau i concurs d'idees

 

El procés va incloure una enquesta (que es podia respondre en línia o presencialment) en què, curiosament, no es preguntava de manera precisa i explícita sobre el mercat. Va ser aquest un fet que van criticar alguns veïns i la CUP. De fet, el grup municipal anticapitalista va organitzar un acte amb l'antropòleg José Mansilla en què es va assegurar que tot plegat havia estat "merament estètic", ja que el procés en qüestió havia estat "genèric i esquemàtic", el que no va permetre "anar més enllà" a l'hora de debatre quines eren les necessitats del veïnat pel que fa al futur del sud del terme. A l'hora de fer balanç del desenvolupament del procés, la regidora Berasategui va indicar que es van registrar 2.169 participacions, de les quals en van sorgir 4.908 aportacions. Quasi el 60% d'aquestes van ser "propositives", mentre que el percentatge restant va ser de "diagnosi". De tot se'n va treure "molta informació", va subratllar. 

Altre cop l'oposició va intentar moure fitxa. La CUP va mirar d'invalidar el procés, sense èxit. El PSC, al seu torn, va apostar per una consulta sobre el futur del mercat i, per extensió, del barri del sud del terme. Més endavant, ja a l'estiu de 2022, el govern va comparèixer per exposar el plec de condicions concebut a partir de les conclusions del procés participatiu. El plec havia de servir, segons es va explicar, per licitar les primeres actuacions de la “transformació” projectada al barri. Es va apuntar també que l'adjudicació d’aquest contracte es faria mitjançant un concurs on un jurat decidiria, entre diferents propostes, com i on situar els equipaments previstos. Un d'aquests era l'anomenat Espai Mercat

 

A finals de setembre de 2022, el govern va anunciar la compra d'una nau industrial, al número 20 de l'avinguda del Carrilet, amb l'objectiu de construir-hi el nou mercat

I va ser a finals del passat setembre de 2022 quan el govern va anunciar la compra d'una nau industrial, al número 20 de l'avinguda del Carrilet, amb l'objectiu de construir-hi el nou mercat. L'operació de compravenda es va establir en uns 850.000 euros, si bé la CUP va assegurar que havia estat superior al milió. La compra es va fer efectiva al novembre, segons es va informar des del consistori reusenc. Finalment, i a finals del passat mes de febrer, es va anunciar la licitació del projecte bàsic i executiu del nou mercat. En principi, aquest hauria de ser una realitat cap al 2024. En l'actual precampanya, i durant la seva presentació com a candidat d'Ara Reus a les municipals, Daniel Rubio va marcar distància sobre el projecte tot indicant que no hi havia dades que avalin una adequada mobilitat per als vehicles de mercaderies a la ubicació plantejada per fer-hi el mercat. 

Val a dir que el Pla d'acció municipal (PAM) 2019-2023 apunta, en el seu eix d'espai urbà, un dels objectius associats al Carrilet (punt 2.5.03. 'Generar noves centralitats urbanes'): "Actuar en l'àmbit urbanístic i d'equipaments a la zona del Mercat del Carrilet". En funció de la interpetació que se'n faci, i de qui la faci, el plantejat per la proposta del concurs d'idees i el que es debati en campanya seran l'evidència de l'assoliment (o de l'incompliment) de l'objectiu en qüestió. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Artur Mas  09 de Maig de 2023

EL CARRILET PONDRÁ O QUITQARÁ ALCALDE/SA EN REUS

es un tema que será caliente, y esperamos que además ponga a cada partido y persona en su sitio. No más chapuzas. En el 2009 dió un alcalde que ahora dice adiós. Pero cuidado con el Carrilet, porque si no tienen un proyecto digno y aprobado por los vecinos del Barrio, no será alcalde de REUS. En el año 2019 tenían en el Carrilet una transformación, que durante estos cuatro últimos años, los dos principales partidos de Gobierno han jugado con el vecindario, no han invertido ni han hecho nada para que el Mercado del Carrilet fuese un punto de activación en la zona sur. ¡¡Los esperamos...!!
---------------------------------
El Carrilet fue mal concebido y ahora no saben lo que hacer con el barrio, pero es que no dan para más, como dice bien el Sr. Enric en su artículo: Dinero+Dinero, pero gestionarlo es otra cosa, y bajar impuestos para nada. “Gestión es Gestión, lo demás puñetas”. Hay que tener presente que el edificio de las antiguas cocheras del tren, deben ser derribadas, porque no hay circulación fluida por los números impares de la Avenida del Carrilet, etc...
---------------------------------------
Los vecinos no quieren más chapuzas en su Barrio, estamos artos de tanto manoseo y poca eficacia de nuestros gestores políticos, pues para eso no necesitamos políticos, sobran y mejor estarían en sus casas viendo AMARROSA.
________________________
Nos mienten como quieren, cuando quieren y les da la gana. No tienen las ideas de un urbanismo moderno, integral, mediterráneo, y asociativo.