Dijous, 15 d'Agost de 2024

No aplaudiu fins que l'enxaneta faci l'aleta

31 d'Agost de 2009, per David Barceló

Si algun cop heu assistit a una diada castellera, de ben segur que haureu vist algú o fins i tot ho haureu fet vosaltres mateixos, aplaudir un castell abans i tot que sigui coronat, és a dir, quan l'enxaneta fa l'aleta. Qualsevol construcció castellera requereix gran dosi de silenci i concentració fins que es carrega –primera fita d'un castell – i, posteriorment, en la seva descarregada, quan el castell es considera completat.

Amb l'objectiu de mostrar tant a gent de casa com, especialment, als vinguts de fora de Catalunya, els Xiquets de Reus han llançat una campanya amb el suggerent eslògan "please, don't clap before the enxaneta makes the little wing" (si us plau, no aplaudiu fins que l'enxaneta faci l'aleta). El reflex més immediat d'aquesta campanya ha estat la seva impressió en una llampant samarreta taronja que s'ha pogut veure cada cop amb més assiduïtat en diferents places castelleres del país, no només per part de membres dels Xiquets sinó també en d'altres colles ja que aquesta iniciativa pretén representar la veu de la totalitat de la comunitat castellera. Cal destacar qui fins i tot des de Xicago s'han arribat a demanar samarretes de "please don't clap...".

Des de l'estrena de la campanya, el passat juny a Altafulla, s'ha parlat molt de la conveniència o no d'haver fet la campanya en català però, d'una banda calia respectar la idea original (sorgida durant la diada de Sant Magí del 2007, mentre uns quants Xiquets de Reus veien l'actuació vora d'un grup d'estrangers que aplaudia a destemps) i, de l'altra, el fet de llançar el "leit motiv" en anglès respon a la voluntat de fer-ne la major difusió possible. L'única condició era respectar la paraula "enxaneta", que es va optar per no traduir com a "crowner", mentre que el fet d'anomenar a l'aleta "little wing" (ala petita) és el toc d'humor que fa que la campanya no sembli una severa imposició als sorpresos afeccionats castellers.

Al seu voltant s'ha constituït tota una comunitat que compta amb un grup a la xarxa social Facebook de més de dos-cents membres, des del qual es convoquen i organitzen les sortides a les diferents places castelleres, contrubuint així a què aquesta iniciativa que es va dur endavant mig en broma, s'hagi convertit en tot un moviment casteller (conegut ja com l'‘Onada Taronja') que ha permès aportar un petit granet de sorra a la normalització castellera, a més de tenir la virtut d'esperonar i mobilitzar un munt de gent fins a altres places castelleres de la geografia catalana.

Fins ara, l'Onada taronja, ja ha inundat, entre d'altres, les Santes de Mataró; el Firagost de Valls; la Bisbal, Tarragona, el Catllar o la diada de Sant Fèlix a Vilafranca del Penedès, aquest diumenge, 30 d'agost.

David Barceló és el cap de Comunicació de la Colla Xiquets de Reus.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

cori  06 de Setembre de 2009

HA QUEDAT CLAR .....

 Ja ens ha quedat prou clar .... que pasa amb aquesta noticia que ha quedat enganxada o que. Cada dia que entro al reus digital veig aquesta noticia, ja toca renovar, oi

Freak  02 de Setembre de 2009

Desconcentració

 Ho trobo una freakada, pero bueno que hi farem, a falta de castells...

Serà que els castelleres es desconcentren??

Reportatges