En el darrer ple de l'Ajuntament de Reus els Grups Municipals de Ciutadans i Ara Reus vam preguntar al govern local per què no s'ha implantat la Targeta Ciutat impulsada per la Unió de Botiguers de Reus, tenint en compte que és una mesura aprovada en un ple anterior i que ja compta amb dotació pressupostària. La resposta va ser que s'estava a l'espera d'un estudi de la URV i d'una iniciativa del Departament d'Empresa i Ocupació i de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), per implantar una targeta similar.
En principi, semblaven motius raonables, ja que cal evitar la duplicitat de mesures amb una mateixa finalitat. Tot i així, quan vam buscar informació sobre aquesta targeta, vam veure que es diu "Compradors pel país" i vam analitzar les seves condicions d'ús, entre les quals hi ha l'exaltació de l'anomenat "producte de proximitat". Llavors la cosa va deixar de semblar-nos raonable. Anem per parts.
La targeta proposada per la UBR és molt més dinàmica, ja que permet canviar els punts acumulats a qualsevol establiment adherit i, fins i tot, per determinats serveis de l'Ajuntament, mentre que la targeta de la CCC només permet bescanviar-los a l'establiment on s'hagin acumulat. Però el més greu segons el nostre parer és que allò que hauria de ser una iniciativa per dinamitzar el comerç i incentivar el consum es converteix, una vegada més, en una iniciativa pretesament patriòtica de Convergència.
A la primera targeta hi accediria gustosament qualsevol visitant assidu de Reus, ja sigui un turista de Saragossa o un de Valladolid. Succeiria el mateix amb la segona? Quina obligació té de "fer país" un senyor de Barbastro o de Madrid? Però és que no s'adonen que això és una arma de doble fil? No veuen que, si tots els espanyols opten pel producte de proximitat, Catalunya perd el seu mercat natural? Les balances comercials amb la resta del món donen un dèficit per a Catalunya de 16.000 milions d'euros. Amb la resta d'Espanya, donen un superàvit de 18.000 milions. Venem molt més a l'Aragó que a França.
No contents amb tractar la resta dels nostres compatriotes de lladres, ara suggerim-los que nosaltres preferim els nostres propis productes perquè hem de fer país. Estem bojos? Reus no ha de participar d'aquesta Catalunya embadalida, que només mira el seu melic. Reus ha estat sempre una ciutat emprenedora, oberta al món, i ha de seguir sent-ho. Si el seu emblema és una rosa, obrim-la a tots els horitzons, convertim-la en la rosa dels vents.
Pepa Labrador és regidora de Ciutadans a l'Ajuntament de Reus.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics