L’any passat, Reus Mobilitat i Serveis va habilitar una vintena de punts de recàrrega en tots els pàrquings més dos aparcaments de superfície, a la Riera de Miró i a la plaça de la Llibertat. El 2014 es van fer un total de 510 recàrregues i, actualment, ja són uns 50 els usuaris que utilitzen la targeta de recàrrega.
El regidor de Promoció Econòmica i Ocupació de Reus, Marc Arza, fa una valoració molt positiva de la política d’accés gratuït al vehicle elèctric als aparcaments municipals. El regidor considera que actualment l’usuari rep un servei molt bo perquè el té pràcticament sempre disponible i ben repartit per tota la ciutat.
Un d’aquests usuaris, el reusenc Joan Josep Mestre, considera que “falta que la gent canviï la mentalitat perquè, quan dius que tens un cotxe elèctric, es pensa que tens un cotxet de fireta, però quan pugen queden sorpresos perquè té una acceleració i velocitat punta superiors a un cotxe de gasolina”. Sobre el servei que ofereix l’Ajuntament de Reus, Mestre el qualifica de “matrícula d’honor” ja que promou el vehicle elèctric i fa que l’usuari el faci servir amb comoditat.
La targeta gratuïta
Per adquirir una targeta d’usuari, el ciutadà només cal que s’apropi a les oficines de Reus Mobilitat i Serveis, situades al carrer de Sardà i Cailà s/n, a la segona planta de l’edifici del Mercat Central, amb la fitxa tècnica del seu vehicle. Amb això n’hi ha prou perquè el propietari del vehicle pugui accedir gratuïtament a tots els aparcaments i pugui connectar el cotxe a qualsevol de les 9 estacions de recàrrega de la ciutat. Es tracta d’una targeta sense contacte que funciona amb dispositiu amb tecnologia Mifare.
El primer usuari de la targeta va ser Joan Josep Mestre, un agricultor que utilitza amb normalitat el vehicle elèctric per les seves tasques diàries com anar a la vinya o desplaçar-se entre Reus i Tarragona. El vehicle que utilitza actualment “és el segon cotxe elèctric que he tingut i quan s’acaba la bateria, s’arrenca un motor de benzina i pot arribar a tenir fina a 350 km d’autonomia, com un vehicle de gasolina”.
El mercat del vehicle elèctric
El concessionari Autoxandri Renault, situat al polígon de Les Gavarres de Tarragona i al passeig Sunyer de Reus, fa més de tres anys que disposa de vehicles elèctrics a la seva gama comercial. El perfil d’usuari que adquireix un vehicle d’aquest tipus acostuma a ser persones que fan servir el cotxe bàsicament per ciutat o professionals o tècnics d’empreses com les químiques que utilitzen els cotxes pels seus recintes tancats.
La responsable de Màrqueting i Comunicació d’Autoxandri, Sarai Anglès, afirma que des del concessionari “volem incentivar els ajuntaments perquè els vehicles municipals que utilitzin siguin elèctrics i sostenibles amb el sistema Eco, així com els usuaris que circulin majoritàriament per ciutat”. En aquest sentit, el regidor de Promoció Econòmica i Ocupació de Reus, Marc Arza, assenyala que, fruit dels acords en matèria de solucions Smart City entre Reus i Tarragona, la flota de vehicles que faran servir els voluntaris, esportistes i jutges durant els Jocs Mediterranis Tarragona 2017 seran elèctrics.
L’assessor comercial del vehicle elèctric d’Autoxandri, Àlex Domènech, destaca que el manteniment d’aquests vehicles és molt inferior i es limita bàsicament als pneumàtics i als frens (amb molt menys desgast que un vehicle de combustible). Pel que fa als preus de mercat, un vehicle nou “es pot comprar a partir de 13.800 euros, havent les diferents subvencions que hi ha actuament (Plan Movele) i el Plan Pive. Tot i que el Plan Movele està a l’espera d’una nova publicació, Renault t’anticipa l’import de l’ajuda”, explica Domènech.
Joan Josep Mestre diu que paga un euro cada 100 quilòmetres. S’ha de tenir en compte que ‘’un cotxe normal paga fins a 6 o 7 litres, que equivalen a 7 o 8 euros, és a dir, que un vehicle elèctric gasta un 15% del que gasta un cotxe convencional’’. Una prova del que s’estalvia en manteniment és que “en tres anys no vaig al taller i quan hi vagi només serà per canviar les pastilles dels frens i res més...’’.
L’evolució del vehicle elèctric
Àlex Domènech explica que, malgrat una durada limitada de les bateries, els models actuals ja aconsegueixen fer més quilòmetres que els primers que van arribar. Domènech recorda que un vehicle d’aquest tipus pot arribar a tenir una autonomia de més de 150 quilòmetres si es condueix en sistema ‘Eco’ (95 km/h aprox.). Per això, segons el mètode de conducció existeix una variable per fer més o menys quilòmetres.
Si es fa ciutat, l’autonomia és molt superior ja que el sistema d’acceleració i desacceleració d’aquests cotxes fa que recarreguin la bateria i recuperin l’energia necessària per funcionar, a l’estil dels monoplaces de Fórmula 1. Com a exemple, Domènech apunta que “a Madrid es va provar un vehicle elèctric que va arribar a fer 263 km sense carregar-lo”.
Els punts de recàrrega
Pel que fa als punts de recàrrega, Sarai Anglès, considera que a Reus “la xarxa està molt bé perquè, a més, el servei que es dóna és gratuït (aparcament i recàrrega) i es vol incentivar molt que s’utilitzi el vehicle elèctric. Però en canvi, a Tarragona ens trobem que els pàrquings on hi ha punts de recàrrega cal pagar l’estacionament mentre el vehicle es recarrega”. En aquest sentit, “caldria una unificació de criteris en el conjunt del territori”, afegeix Anglès.
L’usuari Joan Josep Mestre considera que la clau és que “allà on el tinguis el puguis carregar. A casa tinc garatge particular i l’endollo a la nit perquè l’endemà el trobi totalment carregat, suficient per fer 70 o 80 km”.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics