Dijous, 28 de Març de 2024

El petit comerç, al marge de l'impacte d'El Corte Inglés

Els botiguers de Tarragona asseguren que la crisi ha deixat en segon pla els efectes de l'arribada de la marca ara fa cinc anys, però neguen que els hagi afavorit

05 de Novembre de 2015, per Azahara Palomares/ El Punt Avui
  • Clients esperant la inauguració de la botiga del Corte Inglés a Tarragona ara fa cinc anys

    José Carlos León

Aquesta tardor ha fet cinc anys de l'obertura de l'establiment d'El Corte Inglés a Tarragona, una de les notícies més esperades per la societat local però també més temudes pel petit comerç de la ciutat. Passat aquest temps, mentre que l'Ajuntament de Tarragona considera que ha enfortit la capitalitat comercial de la ciutat i ha afavorit la resta d'establiments del centre (tal com anticipaven els estudis previs a la seva arribada), el petit comerç veu diluït l'impacte de la gran superfície comercial.

“En primer lloc, són cinc anys que han coincidit de ple amb la crisi i amb altres factors, com ara les obres del Mercat Central, que han perjudicat el sector”, detalla Salvador Minguella, president de la Via T, una de les principals agrupacions de comerciants de la ciutat. “Tot i que depèn de cada cas, en general no ha fet ni bé ni mal”, sentencia Minguella.

Connexió eliminada

Per a l'Ajuntament de Tarragona, però, l'impacte ha estat sobretot positiu, també per a la resta del teixit comercial. “Hi ha hagut una retroalimentació perquè ha atret un tipus de clientela que fins llavors no venia a Tarragona”, explica la regidora de Comerç, Elvira Ferrando.

Aquesta relació, però, la nega categòricament l'associació Via T. “Dir això és no tenir ni idea del sector”, es lamenta Salvador Minguella. La distància entre el punt on està situat l'establiment d'El Corte Inglés (la rambla Lluís Companys) i els principals eixos comercials és un dels factors que per als comerciants pesen en aquesta falta de retroalimentació, així com la falta d'un mitjà de transport públic que els connecti.

El consistori, de fet, va acabar cancel·lant per les pèrdues que generava el microbús especial que va crear amb l'obertura de la gran superfície i que la connectava amb la zona comercial de la Rambla. “És un servei que ja ofereixen les línies d'autobús municipals i el trenet turístic”, destaca Ferrando, tot i que la Via T subratlla la idoneïtat que tindria la recuperació d'un servei d'aquestes característiques. “Hi hauria d'haver un microbús o trenet a preu baix que cada vint o trenta minuts connectés El Corte Inglés amb la rambla Nova i també amb el Serrallo”, diu Minguella.

Manca d'un estudi

La regidora de Comerç celebra la dinamització que, segons el seu parer, ha suposat per a la zona on es va establir la marca, que ha generat una nova centralitat, així com les dinàmiques que ha generat a l'altre gran centre comercial de la ciutat, el Parc Central, que en aquests cinc anys s'ha sotmès a una important ampliació.

La Via T, per la seva banda, lamenta que l'entorn més directe no s'hagi dinamitzat comercialment. “Està tal com estava fa cinc anys, no s'ha notat res”, es lamenta Minguella. L'agrupació comercial també reclama que, si hi ha disponibilitat pressupostària, es faci un estudi sobre l'impacte d'El Corte Inglés en el sector, tal com es va fer de forma prèvia a la seva arribada.

Plantilla estable i fluxos propis

Aquests primers cinc anys a Tarragona també són valorats de forma positiva per la companyia, que celebra especialment el fet d'haver estat capaç de mantenir “estable” la plantilla a la ciutat malgrat l'embat de la crisi. L'obertura d'El Corte Inglés a la ciutat va suposar la creació de 869 llocs de treball directes, segons xifres que va fer públiques llavors l'empresa, que aspirava a una clientela potencial de 456.000 persones.

Tot i que la companyia no ofereix dades de clients acumulats en aquests cinc anys, sí que reconeix que el centre de Tarragona es caracteritza per un funcionament “molt estable” pel que fa al nombre de clients al llarg de l'any, però amb un element que el fa únic: l'increment exponencial dels clients, especialment turistes catalans i estrangers, els mesos de juliol i agost. “En aquests mesos es converteix en un dels centres de referència”, asseguren fonts de la companyia. Aquest comportament també fa que durant l'estiu el centre de Tarragona fos l'únic de Catalunya que adaptés el seu horari d'obertura (que durant tot l'any és de 9.30 h a 21.30 h), que va passar a ser de 10 h a 22 h.

La companyia subratlla també la implicació en esdeveniments de la ciutat, com ara el Concurs de Castells o els Jocs del 2017.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics