Aquest dimarts, al matí, s'ha presentat el nou vol nocturn a l'heliport de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus, sota la direcció del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM). Aquesta nova i transcendent iniciativa de poder assistir a pacients en estat crític, com per exemple afectats per cremades d'un grau molt elevat, consisteix en poder garantir l'equitat en l'accés al sistema sanitari públic de tota la població de Catalunya i, sobretot, reduir el temps interhospitalari en les zones més allunyades del territori.
Amb aquesta nova mesura del SEM, també s'aconsegueix "una cobertura més àmplia i una rapidesa extrema" en casos de pacients que necessiten un trasllat urgent. Un dels casos importants i de gran notorietat, en aquest sentit, serien les persones que pateixen una patologia 'temps-depenent', com ara un ictus, infart o un politrauma. En aquestes situacions, tal i com s'ha exposat, el temps de resposta "és de vital importància" a l'hora de la recuperació del pacient.
En la presentació realitzada a l'Hospital, el pilot de l'helicòpter ha volgut destacar a Reusdigital.cat que la importància d'aquesta nova implementació és el temps, tot afegint que "per arribar a Tarragona trigaríem uns tres minuts i per arribar a Barcelona serien uns 25 minuts, ja que la nostra ruta és totalment en línia recta". A més, ha volgut afegir que en tractar-se d'un helicòpter medicalitzat gairebé sempre disposen d'una prioritat de pas respecte els vols comercials.
Reduir el temps, vital en pacients greus
El cap d'àmbit del SEM, el doctor Josep Maria Soto, ha subratllat per part seva la de gran importància que té aquest nou vol nocturn, ja que "sense la possibilitat d'aquest, els pacients podrien trigar entre dues i tres vegades més de temps en arribar en un hospital d'alta tecnologia". Soto ha destacat després que "poder treballar en xarxa i poder donar aquest suport a tots els territoris amb patologies que anomenem 'temps-depenent' és la clau de l'èxit d'aquesta nova incorporació medicalitzada".
En l'actualitat, ja s'ha passat d'una fase de proves a una fase dos, on cada vegada existeixen més infraestructures perquè puguin recollir aquestes operacions nocturnes, tenint en compte que durant la nit la seguretat s'incrementa "molt més, amb uns procediments molt més estrictes que durant el dia". Aquesta nova unitat especialitzada en els vols nocturns està formada per un pilot, un copilot, un metge i un infermer i té un horari de 12 hores (de les 8 del vespre a les 8 del matí).
Per acabar l'acte de presentació, el gerent de la Regió sanitària del Camp de Tarragona, Ramon Descarrega, ha valorat "molt positivament" el vol nocturn, tot assenyalant que "l'activitat que es realitza i els recursos que tenim en el territori fa que es pugui facilitar al màxim l'equitat i la rapidesa a l'hora de ser necessari aquest tipus d'actuació".
El balanç
Una quarantena de pacients greus i crítics del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre han estat traslladats de nit en helicòpter del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) en el darrer any. Se'ls va traslladar d'urgència a hospitals grans per patologies com ara un ictus o un infart. Un dels quatre helicòpters medicalitzats es troba al Parc de Bombers de Móra d’Ebre (si bé de nit només vola el que es troba a Parc Taulí a Sabadell).
Aquest dimarts ha aterrat a l'heliport de l'Hospital de Sant Joan de Reus, en el marc de la presentació feta als mitjans de comunicació. Els vols nocturns en helicòpter van començar a funcionar a Catalunya ara fa un any. En aquest temps, el SEM ha fet 177 serveis.
Un total de 38 pacients van ser del Camp i l’Ebre. Quant als trasllats interhospitalaris aeris nocturns, el destí més habitual dels pacients del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre ha estat l’Hospital Universitari de Bellvitge.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics