L'educació comença a l'escola, però segueix al llarg de la vida. Fa vint anys, un grup de monitors de l'Esplai l'Albada treballava amb diversos projectes relacionats amb la ciutat. Aquest fet va acabar propiciant la posada en marxa de Còdol Educació, una empresa que acosta el patrimoni cultural i històric del territori d'una forma ben diferent. L'equip desenvolupa diverses activitats des d'un vessant pedagògic, com poden ser tallers o visites teatralitzades per a diversos públics, des de grans fins a petits. Es tracta de "cercar l'essència, documentar-te i pensar què pot interessar a algú que d'entrada no mostraria interès per allò", comenta un dels coordinadors de Còdol, Albert Morelló.
Aquestes propostes estan pensades per a provocar en els visitants "emocions i experiències més enllà del rigor que sempre hi ha en la visita", explica el propi Morelló. "No suportem que les visites es facin avorrides", afegeix l'altra coordinadora de Còdol Educació, Maria Adzerias. Tot plegat addueix a l'experiència a la qual al·ludia el pensador Confuci. "M'ho van explicar i ho vaig oblidar. Ho vaig veure i ho vaig entendre. Ho vaig fer i ho vaig aprendre", apunten els coordinadors.
Treballen amb diversos agents amb necessitats educatives: institucions, escoles, museus, o les aules d'extensió universitària. "Els principis a l'hora de treballar amb amplis grups d'edat són els mateixos". Per exemple, en les visites a la Prioral i el Campanar, que compten amb el suport de la Fundació Privada Reddis, "vam començar a treballar amb els petits a partir de maquetes i reproduccions per conèixer l'arquitectura gòtica, i ara també ho apliquem als grans", expliquen els coordinadors.
Si més no, la diferència entre treballar per un públic o altre rau en les formes. "Algú deia allò de quina diferència hi ha entre el teatre infantil i el teatre per adults. La diferència és que l'infantil ha de ser més bo perquè hi ha un plus de fer-lo comprensible", afirma Adzerias.
'El joc és la disfressa que la natura s'ha inventat per aprendre'
"Quan algú comenta que quan un nen està jugant està distret no és cert, al contrari, està concentrat. El joc és la disfressa que la natura s'ha inventat per aprendre", reflexionen la Maria i l'Albert. Els responsables de Còdol Educació són partidaris que les escoles incorporin més jocs, emoció, art o música a les aules, i incideixen en què manca "més apassionament de la cultura per part dels mestres".
Entre els projectes de l'empresa es troba la visita teatralitzada a l'Institut Pere Mata o el Dibuixa'm Reus, amb uns set-cents dibuixos d'una quinzena d'escoles sobre el patrimoni de la ciutat.
Aquest article rep la col·laboració de la Fundació Privada Reddis.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics