Dijous, 14 de Novembre de 2024

Instagram per a polítics reusencs

Repassem l'ús que els representants municipals fan d'aquesta xarxa a l'alça

09 d'Octubre de 2019, per Marc Busquets
  • Captura de pantalla del perfil de Reusdigital.cat a Instagram, on es veu una publicació del batlle Pellicer

    Reusdigital.cat

En ple auge del seu ús, Instagram sembla haver-se coronat com la xarxa de les xarxes. Facebook i Twitter segueixen mantenint el seu pes, és cert, però d'un temps ençà marques, 'influencers' i particulars han trobat un nou espai on trobar-se. La política, és lògic, no se n'ha quedat pas al marge. Són diversos els experts en noves tecnologies i comunicació que assenyalen la força i el poder que pot tenir una simple imatge a l'hora de transmetre quelcom. Sigui una idea, un missatge, un desig o un estil de vida. En part, pels cèlebres 'stories', tal i com va analitzar Enrique Pérez en les últimes generals. 

Una perenne campanya electoral

En un context en què el concepte de l'experiència centra l'atenció de moltes mirades, la relació entre líders i votants també es forja en aquest nou entorn virtual. Cal tenir en compte que Instagram ja és entre les xarxes amb més usuaris a nivell global (segons un informe de Hootsuite), i que algunes figures dels principals partits s'hi havien sumat temps enrere. Instal·lats com som en una perenne campanya electoral, el degoteig de candidats que han començat a usar Instagram no ha fet sinó créixer. També en clau local.  

Enrere cal deixar estar la creença que els missatges polítics no s'acaben d'ajustar a Instagram, on el llenguatge visual que hi impera es vincula, d'entrada, a la diversió i l'emoció. La clau, apunta l'assessor en comunicació Santiago Castelo, és mostrar-se "autèntic i espontani" per aparèixer finalment en espais "menys polítics i més personals". Ho detalla tot apuntant que habitualment tenen menys 'm'agrada' les fotografies dels mítings i que, per contra, les instantànies més íntimes en recullen més. 

Els polítics reusencs a Instagram

Una recerca per determinar quins polítics reusencs són a Instagram i què hi aboquen dona un lloc destacat a l'alcalde, Carles Pellicer, i la vicealcaldessa, Noemí Llauradó. El batlle hi té prou tirada, a les xarxes. A Facebook, la seva pàgina té més de 9.000 seguidors; a Instagram, més de 3.000. Se'l pot veure en actes institucionals, però també tot gaudint de la Festa Major o per la celebració de l'aniversari de la seva dona. Els 'stories' són més aviat de caràcter social. 

Al compte de la també presidenta de la Diputació, la dinàmica és similar. Hi ha imatges de la seva tasca política, però també de la seva participació en actes lúdics i culturals de la ciutat i la resta del territori. Hi ha, igualment, espai per a fotografies familiars. Com a portaveu de la tercera força del govern municipal, Daniel Rubio (Ara Reus) acumula prop de 900 seguidors a Instagram i agrupa els continguts en tres àrees: l'acció del seu partit, la ciutat i la família. "S'agraeix que hi hagi polítics que usin les xarxes socials també com una eina personal", subratlla Pérez en aquest sentit. 

Quatre anys enrere

A l'oposició, el socialista Andreu Martín va accedir a Instagram l'any 2014, si bé no va ser fins a la cursa de les passades municipals que va prémer l'accelerador. El contingut que hi va crear era de caràcter polític, i l'última publicació per als seus quasi 400 'followers' es va fer el 14 de maig. En les primeres imatges penjades, però, s'hi veuen instants de gaudi personal i en actes socials amb altres integrants del grup municipal del PSC. 

Farà quatre anys, una anàlisi publicada a Reusdigital.cat de l'ús de les xarxes socials per part dels regidors reusencs en l'anterior mandat va centrar-se en el seu comportament a Facebook i Twitter, precisament perquè la seva presència a Instagram era encara minsa. Què ha passat, doncs, que expliqui el fenomen? "És una xarxa més amable; Twitter és més agressiu i ha brutícia verbal", comenta l'analista Agustín Gallardo. Potser és més senzill. Potser és perquè aquesta és la tendència actual. Però tot va tan de pressa, i més en el món virtual, que potser en un anys una nova (i inèdita encara) xarxa n'agafarà el relleu per vehicular el discurs dels polítics. També el dels locals. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics