Que el Festival Trapezi sigui un referent per al sector i tingui una projecció internacional. Aquesta és la principal reclamació del president de l'Associació Professional del Circ de Catalunya, Fabrizio Giannini, per tal que aquest certamen surti "del moment d'incertesa, tant pressupostària com política, que viu, i recuperi" el seu esplendor. Des de l'entitat van arribar a enviar una carta a la Generalitat i l'Ajuntament de Reus, el passat 5 de gener, per mostrar la seva preocupació sobre la no resolució del concurs per escollir un nou director artístic. Dos dies després, es va conèixer el nom de Leandro Mendoza. Amb tot, Giannini reclama que hagi una major inversió de recursos per part de les administracions i que el mandat de la direcció artística sigui, com a mínim, de 3 anys més un prorrogable, per poder traçar un projecte amb temps. La regidora de Cultura, Montserrat Caelles, assegura que l'ajuntament està buscant més recursos per al festivals i que existeix una volunta inequívoca de fer-lo créixer.
"Des del seu naixement i fins a la finalització de la primera direcció artística, el 2011, el Trapezi s'havia consolidat en un lloc molt bo, tant en l'àmbit europeu i mundial, amb l'arribada de companyies estrangeres innovadores i la promoció dels artistes catalans", ha explicat Fabrizio Ginanni. En declaracions a Reusdigital.cat, el representant dels professionals del circ considera que des de llavors "hi hagut un moment d'incertesa, tant pressuopstària com política, que ha portat a una sèrie de reajustaments i a la necessitat de tornar on estàvem abans". "Sempre hi ha problemes de darrera hora, sobretot, burocràtics, i esperem que hi hagi més voluntat per part de tots per solucionar-los".
Per Giannini, és bàsic que s'augmentin els recursos destinats al festival, ja sigui directament de les administracions públiques o de patrocinados privats. "En un moment de crisi i de retallades és normal que el Trapezi es vegi afectat, però també notem que no hi ha una voluntat de projectar el festival i perquè aquest creixi". L'any passat, el pressupost va ser de 384.000 euros però en èpoques anteriors s'havia arribat gairebé als 600.000. "És molt difícil augmentar la qualitat i oferir novetats si no hi ha més diners", indica Ginanni, qui assegura que "no tot són els recursos econòmics, però sense ells serà impossible créixer".
Queixes per la tardança en la resolució del concurs pel director artístic
Les reclamacions de l'Associació Professional del Circ de Catalunya arriben després que l'entitat enviés una carta a l'Ajuntament de Reus i la Generalitat per tal d'exigir la resolució del concurs per escollir un nou director artístic. "El concurs va sortir a l'agost i al desembre encara no sabíem res, quan el contracte del Jordi Gaspar s'acabava aquest mes (finalment, s'ha fet una pròrroga fins el 31 de gener)", s'ha queixat Ginanni, qui creu que l'ara escollit en aquest càrrec, Leandro mendoza, té un espai molt breu de temps per tancar tota la programació. "No començarà la feina fins al febrer i en dos mesos és difícil fer-ho tot", ha dit.
A la carta, a la qual ha tingut accés Reusdigital.cat, el president indicava que el fet de no saber el nom del director artístic feia "gairebé inviable" l'edició del Trapezi d'enguany en condicions normals i s'obria la porta, fins i tot, a valorar el seu ajornament. Els representants dels professionals del circ participen en una taula de seguiment del festival, juntament amb la Generalitat i l'Ajuntament de Reus, i reclamaven també, en la missiva, un cert "respecte" per aquells que es van presentar al concurs i encara estaven pendents.
Més estabilitat
Una de les peticions que Giannini assegura haver fet en la taula de seguiment és que la direcció artística duri un mínim de 3 anys, amb la possibilitat que s'ampliï un altre més. "Per arribar allà on vols es triga un temps i sembla que ara estiguem sempre solucionant problemes, sense fer la feina de forma tranquil·la", ha indicat el representant dels professionals del circ, qui ha felicitat a Leandro Mendoza per la seva nova feina. Amb tot, "el seu treball es veurà ja per l'edició del 2018".
Pel que fa a l'estat general del sector del circ, Fabrizio Giannini considera bàsic que hi hagi més circuit de sales i petits festivals, "per donar feina", i per tant, els programadors "s'haurien d'apropar a aquest gènere". D'altra banda, Giannini reclama que ara que la situació econòmica ha millorat, hi hagi una major aportació per part de les institucions públiques, "per fer créixer un sector que encara ara és petit en comparació a d'altres arts escèniques".
Caelles: 'Estem lluitant per tenir més recursos'
En declaracions a LANOVA Ràdio, la regidora de Cultura, Montserrat Caelles, ha assegurat que "l'aposta de la ciutat" pel Trapezi és "clara" i que "estem lluitant per obtenir més recursos perquè som conscients que no només amb voluntat es pot fer la cosa". Caelles ha reiterat que Reus "s'estima" el Trapezi i ha reconegut que el festival ha patit els efectes de la situació econòmica dels darrers anys, però com la majoria de propostes culturals.
"El món del circ és molt reivindicatiu i això dóna a entendre que s'estimen allò que fan, posen passió", segons ha indicat la regidora, qui ha dit que els representants dels professionals del circ són "molt actius" a la taula de seguiment del festival. "Vull deixar clar que la voluntat hi és i que somio amb un Trapezi que no només torni a ser allò que era, sinó més gran encara", ha conclòs Caelles.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics