El Prior de Sant Pere, Mn. Joan Antoni Cedó Perelló, va trobar-se aquest divendres al vespre amb un piano de cua al llindar del baldaquí de l’església de referència de tots els reusencs. Un fet insòlit ja que ell mateix, i molts d’altres feligresos de la Prioral, no recordaven haver vist mai un instrument d’aquelles majúscules dimensions als peus de la imatge del patró de Reus. És cert que el temple ha acollit tota mena de concerts de música clàssica amb formacions nombroses. L’últim, sense anar més lluny, l’organitzat també per la Cambra de Comerç (que ha fet de la cultura un dels eixos principal dels seu aniversari) i la Fundació Mémora el passat 20 de novembre a benefici de Càritas i que va protagonitzar la Coral de la URV. Però ningú recordava haver vist mai un piano de cua en un lloc tan emblemàtic.
Una circumstància realment excepcional que tots els assistents trigaran a oblidar. I no únicament per l’aparició de l’instrument si no, ben especialment, pel virtuosisme que va demostrar el seu intèrpret. El pianista Ignasi Cambra, amb un repertori de Chopin, Scriabin i Brahms, va deixar bocabadats als assistents. Des de la mateixa Cambra de Comerç i l’Associació de Concerts, organitzadors de l’acte inclòs en els 135è aniversari de la corporació empresarial, havien advertit de la genialitat de l’intèrpret. Cal tenir en compte que Ignasi Cambra és cec de naixement i ha hagut d’estudiar les partitures en Braille i aprendre d’oïda degut a la seva ceguesa. Aparentment una dificultat majúscula per poder excel·lir en la interpretació de peces tan complexes, des del punt de vista tècnic, com les que aquest divendres va oferir a la Prioral. Però és aquí on rau el grandíssim exemple de superació que ha demostrat per convertir-se en un dels pianistes de referència del nostre país. La seva musicalitat i la seva tècnica, com va dir en el seu moment el prestigiós director d’orquestra rus Valerei Guérguiey, són absolutament admirables i dignes de tot elogi.
Més enllà de la curiosa coincidència del cognom del músic amb la denominació de la corporació organitzadora -d’aquí el títol de la notícia- s’ha de posar en valor la sensibilitat que ha demostrat la Cambra al programar, en col·laboració amb l’Associació de Concerts i l’Ajuntament de Reus i el patrocini de Crisolar, un acte d’aquestes característiques. Ho recordava el secretari general de la corporació, Josep Baiges, a l’iniciar l’acte. La cultura en general, i la música en particular, és peça clau en la formació de les persones. I quan més i millor formació cultural tinguin els professionals de les empreses, amb la sensibilitat i sentiment que genera en l’individu, més i millor serà la condició humana de les seves organitzacions. L’Ignasi Cambra ho sap bé, atenent també la seva vinculació amb el món empresarial i després d’haver cursat -gairebé res- un MBA d’IESE posant sempre en valor l’impacte en positiu que les empreses tenen en la societat.
Com dèiem al principi, els assistents trigaran a oblidar un concert com el d'aquest divendres a la Prioral on ves a saber si el mateix patró Sant Pere, espectador privilegiat del recital, va quedar admirat del que gairebé és un autèntic miracle, la capacitat interpretativa de l’Ignasi Cambra.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics